Friday, February 20, 2009

2nd entry in a row? whoaaa!

Its 30 mins to 5. and I m looking forward to balik time. ecehh.
tapi ingat sat gi nak pi refreshen my make up kot dalam toilet.. apply lipstick ka lipliner ka.. puff my cheek a bit, replacing the remain of the foundation ka..
Cissss... takder masa nya heii.. (ntah angin meroyan mana lak tetiba ngigau sebut cam ni)
I havent eaten anything since this morning. Reason.. too lazy to go down without any companion. Dah le aircond kat bilik ni dah call maintennace. dorang datang buat lawatan muhibbah jek yesterday, janji nak 'do something', but other than took a look while adjusting the temperature to a lower scale, they havent done nothing so far . Tu pun aku leh wat.. yg kuar jek angin jek.. manyak panas tau... and my colleague said, the reason the aircond unit broke down in my room bcos.. ermm I ve been hyperventilating too much.. errmm apakah?
yesterday, I have been forced to become a middle person in a conflict between my students, in another word, since I m the 'oldest' amnongst them all ( and also the smartest, bley? ), i tried not to either offend or fingerpoint to any of them. Bak kata Karam Singh Walia, to become a good problem solver, rambut yang ditarik dalam tepung tu jgn dibiarkan bersepah.. sorta la..
It started when a group of my Entrepeneurship nya class, started accusing one of the member in a group of 'curi tulang' and not doing his responsibilty as a team work. Furthermore, he's been making the profit only for himself. So the rest of the gp which only consist of girls only, voiced out their dissatisfaction for tis one member nih..
so being a good lecturer ( cehh), i asked them to meet me in my room the next day, so dat they wud tell watever things they had in mind about this poor male victim nih.
and this poor victim was quite surprised when i asked him whether he has any prob wth the rest of the group. Then, the gals representative ni started to narrate the whole story again infront of him. It seemed that, the rest of the gp ni cam dengar from other party and never feel like asking directly from the victim.
Aku pun sympathized gak, if i were in his shoes, ye lah tetiba jek.. kena panggil without any warning. Supposedly they shud ask him first and settle la amongst themselves before they included me in their disagreement.
and I have to admit tis is one ofmy weaknesses la, i do not know how to remain a poker faced ) ke cool-faced?) once they broke down infront me. Try to sympathise tapi kang cam ak professional la plak kan? ( eceh.. tetiba nak mantain professional composure ere).
so after they have knwn the real story behind it, aku pun menyuruh la dorang bersalam-salaman dan membuang yang keruh, ambil yang jernih..( haha tetiba). bagi aku its just only small matter (tats for me, tapi tau la bebudak ni kang, perkara cam ni pun bagi mereka sangat la besar nya impaknya di masa akan datang)..
and as a team, they shud know how to compromise, a character tat u shdu have if u wanna become an entrepeneur kan?
kan dah.. tak pasal aku perlu mengeluarkan segala hujah2 and point2 yg dah aku emphasize masa kat lecture..
terangguk2 jek dorang..
so aku ingatkan dah settle.. and indeed it is..
tapi ptg skit, the poor victim came knowcking my room. after a few hrs tot, he said he feels like dropping the subject. Sudahhh..
Puas la aku mujuk bagai jgn drop.. "saya dah nampak awak ada bakat keusahawanan nih"
itu la antara taktik2 aku yg ak berapa menjadi masa sesi memujuk tu..
and he still insisited in dropping the subject.
Last2 aku guna reverse psychology,. ish cam menjadi la plak.. so dia kata nak balik fikirkan and see how it goes within tis week. Tu pun pas dia dah nangis bagai depan aku citer pasal family problem dia, which he didnt want to mention at first. tapi napa tah.. tetiba he confided ... ish rasa cam kaunselor plak aku....
so itulah dia....tetiba jek aku rasa cam.... wahhhh best!
so the gist of the entry is... I really love my work.. even though there wud be ugly stuffs cam continuous audit tu ke, ( yg dah taklarat dah aku nak whine abt), tapi in general, other than feeding them more n more knowledge, befriending them,tis is a duration of period in their lives which they have included me in, and even put in their trust in me with their stories.. and God knows how it cud influence them in the future.
korang paham tak apa yg aku nak sampaikan?
tak paham tak pe la... biar aku syok sendiri jek.. hihihihi
whoa.. i spent 30 mins just to write tis one simple entry? Hmm remind me again why i cudnt update my blog everyday ok...
Signing off...

extremely exhausted

referring to the title.. cam best sgt kan aku ni kan? cam aku sorang jek la yg buat kije non stop whilst the others makan gaji buta blogging gossipping ym-ing semata-mata kan?cam orang lain dtg kije post 3-4 entries per day pas tu skype-ing bagai pas tu siap bloghopping agi? kih kih kih
ada ke org sentap kalau aku ckp cam ni? bunyi cam aku jek tu? NOT! hehehe
(tetiba jek feeling ala-ala evil pagi nih.. abaikan jek la perangai aku yg tak semengah nih)
anyway on lighter note...disebabkan aku selalu sgt komplen weeekend cam tak produktif jek.. hah hambik ko.. minggu ni.. aku tetiba jek dibebani ngan workload yg melimpah ruah..sampai tak sempat nak lunch bagai... my weekend too wud be filled with the finishing school. Ermm ini aku yg nak bukan dorang bagik.. at least dalam LPP aku ada la gak penglibatan aku dalam aktiviti pelajar ( not to mention the benefit tat they reward me for being with the stds for 14 straight hours! Muntah darah la dorang manjang tgk muka macik yg kiut ni kan kah kah kah )
Alkisahnya dari sehari ke sehari.. aku nak upload pics dr hp aku ( yang dah nak kong tu.. alih2 tetiba jek off sendiri), pas tu ada a few piccas dr camera jugak.. tapi tu la.. nak memulakan mencari cable usb yg aku simpan kat tempat baiiikk punya sampai aku pun dah lupa kat mana.. tersangat laaa menciknya aku...
tetiba gak mode nak post entri disertai dgn piccas sebagai bukti menguasai diri..
so dari sehari ke sehari jugak.. aku simpan segala bentuk citer yg kununnya nak di-narratekan balik kat sini ( sebagai iktibar ye tuan puan.. )tapi tu lah... dah lama sgt aku pun malas nak backdate dah...
Tak rajin sebenarnya aku ni.. baru aku perasan hihihhi
--stop jap.. nak pi studentnya practical barang 2-3 jam.. kalau rajin.. sambung le balik.. 2 entries in one day? fuhhhh makcik sudah bagus nihh...

Monday, February 09, 2009

outta'f blue, feel like updating the blog... sementelah tengok semua org update blog at least once a day.. tapi daku... hmmm... seminggu sekali pun lum tentu....
yes.. procrastination is my middle name.. people..
dan this sudden urging to update this blog came.. when i m in the middle of updating my lecture notes aka lecture slides...
yer tuan puan, to deliver full details of my lecture content, ill at least read 3 books.. but at the end, i ll just quote the most difficult and extra lengthy explanations amongst those 3.. and i ll end up making the students more confused and suffered...
owh well.. i guess that one of the nature becoming a lecturer kot ( or is it only moi) to torture the students to the max.. kah kah kah...
and all those things will lead to the worst evaluation of moi as a lecturer...
heh peduli apa aku ( in denial mode kekekeke)
owh enuff abt tat.... actually my intention is purely innocent.. and good.. i want to share with those not so hungry knowledge seeking students of wat i have known and have gone thru... some of those informations cant be found in any text book.. yet somehow... these students arrr... i tell u.. always misunderstood my sincere intention.. they accuse me ( and others) for getting back at them.... as if we really hate our prev lecturers during our heycollege days and now.. we re bullying em as sorta revenge...
pleaseeee la.. mak bukan cam tu ohkayyyyy.... in fact mak really appreciate wat my prev lectureers have done to me and have made me as wat i am now... the way they yelled and made us suffered, has transformed me to a responsible, independent, respectable and popular and cute amongst the students now.. ( haihhh tetibaaaa) hahahahah

abaikan jek la.. kemerapuan melampau ni.. gara2 nak mengupdate sangat la nihhhh....
...
anyway on lighter note ( cam la merapu yg kat atas tu heavy topic sangat la kan?)
am sending my niece to banting in a few minutes... owh btw...
i ve been domestically functional at home since she arrived 3 days ago...hahahaha
i ve cooked bfast meal for 3 days in a row.. one lunch meal which consisted of asam pedas ikan pari, ikam pekasam and sayur goreng yang cam, sedap sangat daku rasa ( wahh puji diri sendiri nampakk)..
sorry no pics taken peiple.. tak koser nak snap..
there's still lots more to write.. biasaaa la.. kalau dah memblog tak reti2 nak stop kan... but due to the time constraint.. haishhh... i have like some picacs to show as well.. tapi tu lahh.....
memnadangkan masa mencemburui daku.. kah kah kah.. i d betetr go now.. azan zohor dah berkumandang... kena siap2....cos am planning to look for more items for the new apartment after sending her back....
ciao...

Wednesday, January 21, 2009

Orang berbudi kita berbahasa.. kan?

well, if u look at the right side of this blog, im linking another 2 blogs that have put mine as one of the blogs they read, and another one that i have been visiting frequently
well i m honoured actually, to know that there are people who actually linked my blogsite in their blogs. to know tat there r a few kerats who actually read my so so mood -dependable blog... i d say tat its.. ermmm priceless? boley?
---- and to realise tat i m still in the mood of updating my blog, surprisingly.. ( and to share an ugly incidence tat occured yesterday when i went for a usual rheumy follow-up at Hospital X. well nothing cud surprise me anymore.. ( i guess)
--to begin a story, I went out early yesterday morning, to catch a followup appt . reached there at 7.30 and i was the 16th person already. The docs wont be in , not till they have finished their ward round at 10ish. and I was hoping tat by getting there early, i wud finish early la kan? and tat is wat supposed to be happened rite?
So i waited till 10, and surprisingly (again), i was so bz talking to another RA patient tat i forgot the time. The no started blinking around 10ish. and after 1 hr, the docs inside there only managed to see TWO patients only! and the number of patients was increasing till here's not enuff seats for them anymore.
and I have a meeting at 2.30... was hoping that I d be back before 1. But judging from the way they saw the patients, i wonder whether they d be able to see all the patients in one day.
Later on, i have someone to do the not-so dirty work for me. I asked him to ask the nurse whether i can go in later on, even tho i ll have like another 13 patients before me. after compromising wth the nurse, I d be the next one who wud go in, she said.
But then, the patient inside never came out. so i asked him to ask the nurse at the counter again. Few minutes later he told me to stand infront'f d room. well, another 1/2 hr passed and they ( 3 docs) only managed to see 3 patients.
So he bravely knocked the door and asked the person inside. Well at this point, I wasnt able to neither see or hear clearly what he told the doc, but i can feel some heated argument initiated over the conversation. The doctor was inside the room with a large group of his medical students, examining the patient who lie helplessly on the bed!
Owh well, i wont question how the doctor works with his patients, but cant u ( yes, u! the so called doctor who hapepened to claim that he's the best rheumy in town ( which i never tot he is) take a look outside yr room and see how restless yr big crowds of patients are due to a long wait? There'r like 60 patients cramping inside the waiting area, and u still have the time to teach yr students which indeed will spend like aeons to attent every patient? I mean,be realistic la and be considerate as well. U can alwasy change yr teaching sessions with the students at another time, when there's not many patients in the clinic or u can always turn patients to yr guinea pigs when they r in the ward.
and all those people r not fit to be frozen in the clinic.
and I only managed to think out loud at tat time, did not have the gut to give a piece of my mind to the doctor. But he did!
When the doc said tat he's working here, he managed to anser like tis: "I have no doubts tat u r working now and i wont question on how u treat yr patients, but cant u make it short as there's like 60 more patients out there and there u r now, examining yr one patient for the past one hour"
in fact he even put oil to the fire by exclaiming" so how many hrs do u need to see all 50 patients outside? 50 more hours?"
and the doc agreed to see his friend after he finished with his current patient.
well that's supposed to be me then!
and when i entered the room 20 minutes later, there's like 50 pairs of eyes staring at me as i was the tentacled alien from krypton. ..
Not to mention they r staring at my hands rudely.
not to mention my annoyance for these current manners of some medical studnts nowadays.
and i hid my hands under my handbag, serve them rite! i was preparing for some sarky comments tho, luckily not one of them dare to converse wth me. Judging from the furious look of mine, i dun think tbey wud.. hehehe
and when the Doc asked me who tat hamba Allah is,i ansered " he's my friend"
so he went off blabbering tat I shud knock at his door anytime if i want to go in early bcos he has known me and has been seeing me for quite sometime alreday, and there shudnt be any problem bcos I quoted" we re fellow lecturers even tho we re from diff univ"
well I m not tat nasty to cut other ppls line, bcos usually whenever i went for a followup, they managed to see me around 11ish and im back in the office latest by 1, and i always reach the hospital latest by 8 am.
If not due to the staring crowds infron'f him, i wud have given him a worthwhile piece of my mind as well. But I didnt want to ruin his reputation infront'f his respected ( la sangat) students.
I mean being a Medical lecturer is not about u teaching ( or perhaps showing off?) yr best skills to yr students or giving yr best treament to yr patients as well. U shud have empathies towards them too! U shud have put yrself in yr patient's shoes who have been waiting since early in the morning, and is still waiting after 5 hours.
I mean dun any hospital has this piagam khidmat pelanggan of the waiting time for each patient shud not exceed more than an hour? ( i saw one at Pusat kesihatan UPM when i went for the wound dressing) and i think the PK does follow the rules.
Enuff said.
the not so good thing came from it ( or was it bad thing), they r gonna start putting on another new drug starting next week.
and I have to be warded fopr 2 days due to the procedure. its very expensive drug but they ve put me as one of the guinea pig maybe? nahh.. one outta 4 patients who will receive it FOC.
well I do mind the period im gonna spend there. I mean.. I will be xposed to the knowledge/skill hungered students who , definitely will disturb me by asking similar questions repetitively.
I mean if u ve been disrupted by them for more than 20 yrs, who wont, rite?
ok.. I ve decided, i m gonna have laryngitis next week.
Boleh?
opps forgot anthr good thing came from this Rheumy. I was supposed to call the gynae clinic on the 29th asking abth the result of the tissue tat they removed inside me last time.
in fact, they wud call me a day earlier if the result is found to be abnormal.
but he mananged to trace the result yesterday and he said it was totally Endometriosis. nothing malignant ! yeahh!
and i was supposed to pretend tat I havent known abt the result yet and wud still call them on the 29th.
Yes, I m a great peretender.. aint it?
ok.. tats the end of the entry.

Monday, January 19, 2009

ok.. its published

outta sudden im in 'updating mode' ( sangat menyampah rasanya bila tetiba terbit mode ini, cos i tend to spend like hrs to write, reread due to lotsa typo error and later on.. will hesitate like umpteenths times whether to publish it or not ! enuff said... the damage is done already! erkk!

anyway, tis is my 1st day at work after a month medical leave ( actually its 33 days to be exact). and i reached the faculty 10 minutes to 11 due to a meeting whch took place at the main campus . I was not in the meeting actually, but The Research TD wanted me to be around regarding the post doc aplication of an iranian researcher.
Anyway, taking an iranian as either your postgrad @ post doc student is like risking yrself to some bad ( or might be worst) consequences of not achieving yr project's objective. But... i have to take the risk due to my 2 post grad students who quit before they even registered for the course, and tat left me with NO post grad student at all and i have like 6 months away to produce a progress report for a project which 's supposed to start now, alas.. i have no one to conduct the labworks for the project.

and now I have one student who came 'menyerah diri' to me and another post doc to do all the works . so i m now in a very secured position, providing i have to bark, yell and push them very hard.. ( nahhh.. am not that kinda person tho)

For the past few days, there was a hot issue been discussed in every academic staff's email box. There's like a few sarky responses from the professors and all those top hierarchys regarding the parking issue ever since the admin reminded us not to park the car at the area which's not the parking area or else the car wud be clamped. as usual, we blamed the students for parking their cars at the staff's area and the professors demand their own parking spots. have to admit there is not enuff parking spaces in the faculty since the number of the staffs have increased gradually,not to mention the numbers of cars been driven by the students as well.
well not my problem anyway, tho my heart bleeds for those who have to face the problem everyday when they came to work.. well I have someone who sends and picks me up everyday then! hihihih

Anyway, back to usual routine now. I have class on monday and tuesday evening. and pharmacology class wil start after the break, the toxicology class will start in march.. and ( eh.. i m republishing the same statements taht i wrote in my prev entry la plak).. nampak sangat dah takder idea cett!
owh.. byw i spent the weekend, attending a 2 days TOT for the 5th Finishing School in Marriot Putrajaya...well makcik is back in action I guess..hihih
till then..

Wednesday, January 14, 2009

Come to think of it.. i have lotsa freeeee time nowadays, considering i m still on medical leave till next week..
but.. i still have to attend d entrepeneurship class on monday n tuesday..
and that wud leave me free for the rest of the week..(yeahh i am so so freee.. ) any appointments have to be forwarded to the weeks after my medical leave ended..
and starting this week, i do not have to do any wound dressing anymore ( dr's order)..
making me more more free ( like a nelly furtado's bird lagikkk)..
and since i m still on medical leave, all works and tasks shud be avoided.. do not ever think about it..( tho i have like mounds of things to be done rite after i came back to work next week)..
nah.. not gonna think abt it..
am in the office now tho.. its been ages since we ( me n my 2 kakis) berpoya2 sambil melepak2 makan tgk movie during office hrs kahkahkahkah...
opss gtg now..

Friday, January 09, 2009

and what's the story?

Hmm.. its been 3 weeks since i underwent my op..
The wound is not completely healed yet... and I have to visit the clinic and let them do the dressing for me daily...
still not able to wear my jeans.. ( sebab takut nanti bergeser ngan my wound)
I m now living on (real) healthy diet.. Most'f d time I consume vege soup n fish. Reducing my carbs a lot ( tapi idak jugak aku kurus kekdahnya cett)
My sister's maid has run away with the next door's maid, leaving her 2 toddlers at home, alone at tat time. ( sangat kejik itu maid,, and FYI, makcik dah puas mengutuk maid tersebut)
I have collected the key for my new apartment.. but i m still not sure when am i gonna move in..
I still have another week leave yet, i have lectures on mondays n tuesday n labs on wednesdays..
Tot of listing my 2009's resolution... but on 2nd tot... nantilah dulu...
(tetiba jek rasa cam maleh nak meng-update dahh)...

Monday, January 05, 2009

Intermission

I m in my office room, at the faculty, trying to xerox 40 copies of handouts to be distributed for my 5 pm class. cehhh gigih bertugas walaupun im ubiquitously still on medical leave.. haishhh...
Owhh before I forgot, many thanks to Tim Tams for yr prayers and continuous concern.. I shud have known at least I can count on one virtual reader who anxiously waiting for my health progress.. (yang len hammmpehhhhh tak leh harap.. kekekeek)
owh by the way, the wound is still not completely healed.. starting today, i need to go for a daily dressing.. and they r gonna take one last look ( hopefully) at the wound next week.. owh btw, iwas so so in pain when they pulled out the remain of the stitches this morning... (nearly wet my pant hahahaha)..
katernya pain endurance level is very high.. cettt!
and they only gave me antibiotics today, ( i did beg them to prescribe last week, tapi nan ado yg nak dengar kata aku..) but today, even tho its not as watery as the week before, i tot i was just the serous, but then diff MOs will have diff opinions. They r afraid the wound will be infected, and my opinion it's just some flakes from the skin.. but who am i to question their opinions kan? Im just a normal human with an untypical cervical bones.. keh keh keh..
anyway... I cant find any replacement lecturer that wud be able to deliver this one particular course. and lectures still have to be on schedule.. I ve missed 3 hrs slot last week.. and i m catching up this week.. tak koser sebenarnya nak wat kelas ganti...
so tat makes me wat? dedicated lecturer la kan? ekekekekeke
well.. gotta run.. im trying to discuss with the students later .. perhaps i can change the class schedule to earlier slot..
well im not too keen to end my class at 7 pm every monday...
Till then...

Sunday, January 04, 2009

Post-op Part 1

Im back..in one piece. ( was too lazy to update the blog,even tho I ve been outta the ward 3 days after undergoing the surgery.It was a successful one 'tho it was quite a messy jungle inside there'to quote one of the registrar who also assisted her specialist in the OT.
Yeah,being the lazy bum, i ve been recuperating for almost 10 days at my bro's in KD.The wonderful parent are beside me during the healing time tho. ( and I ll be on medical leave till 18th January, yaaaa makcik harus la berpantang segalabagaikan, as if i were in confiinement ( and I ve been mistakenly assumed that they have given me 6 weeks medical leave..cam ye ye jek).
Hmmm having said that,Im not supposed to give any lectures la kan, for the timebeing...
but ermm... as a dedicated one, ( apakah?) I llbe delivering the lecture tomorrow,tho in themorning, I m going to the hospital again, so that they cud take a look at my suture,it was still quite reddish,the wound I mean, last week, when they r supposed to unstitched it...It was quite lengthy ,they have cut me rite below my bellybutton to the suprapubic region,and yes it was a midline incision..and the first few days of post-op, I have refrained on either coughing or sneezing, afraid that all those tiny movements on the stomach may tear the sutures.
Come to think of it,I know that my pain endurance level is very high,of course la, I mean if u r living with arthritis for more than2 decades, u tend not to wince or flinch whenever they jab a needle to take out yr blood from any small vein of yrs, and usually they wont succeeed in sucking out my blood,not till they tried on uncountable attempts,and by that time, I djust give them one of my winning smiles, when they apologised frequently for purposely hurting me.. Its ok..im so so immuned to it kanz/ ( walhal dalam hati dah berbakul aku menyumpah)..somuch for the 'hospital courtesy'lakan?
to make it worst,they anaesthetized me while I was still fully conscious..Yes,I am very impressed with my self..they shud put me in the ultimate guiness record la kan..I mean,the feeling of being intubated while u felt like u r choking to death,and priorly,they inserted the fibre optic inside my nose,along the nasal tothe trachea ..GOD, I squeezed the anaesthetist's hand so hard,i hope i didnt crush any finger of hers .....I wish i wont have to go thru the same experience again... i mean... i dun mind if they sedated me first like the typical procedure of GA..but then again..I aint a typical ,normal human possessing a typical normalbones...cehhhh dream on la makcik...
The good thing is,I wasnt into post-op emetic state,not like my previous 2 ops before,(but i was on spinal anesthesia in both ops before, even for this one,they changed it to GA via fibre optic 12 hrs before the op, luckily they decided dat bcos the op took about 4 hours,and the damages tat they'r supposed to remove was more than they have presumed( they even cancelled one op bcos mine have taken longer than expected).
Ish i cud go on n on with the procedures (camla they cut me alive kan?) hahaha... once I started choking to death,I was put into sleep,and once i was connscious again,i felt the pain onmy abdomen,and the nurses were bz giving me instruction on how to push the patient control analgesic aka PCA. hey I was on morphine,can u imagine how cool I am.. one small push with my finger will release a smalldose of morphine into my body to relieve the pain I was having at tat time...
I was in my own hallucinating coccoon (not toforget, a tube of morphine bside me)..half awake, halfnaked (oppsss),when i was wheeled tothe ward again,I cud hear the voices of my parent asking ,me how Iam... ( oppss i did remember,one of the anesthetist did mention that by consenting on tis one risky procedure,I m exposed to d risk of becoming paralysed ( if the procedure went wrong or if i were not so lucky)... so instantly i wiggled my toe.. great i can feel it..alhamdulillah..
To be continued

Monday, December 15, 2008

Temporarily closed again


this blog will be closed till a date tat wud be informed later. As the blog owner will be undergoing a bilateral cystectomy ( not a TAHBSO eh, thank GOD!).. am not sure how long will she recuperate, but she hopes that she wud be able to start her day again before the semester starts (tgh gigih berkobar2 nak berbakti kepada anak bangsa nih). Just wish her a speedy recovery ya! and back to her oldself again.. hope the surgeons wont leave any scissors inside her womb hihihih...
and one more thing.. forgive all her wrong doings so tat she cud be peacefully pushed to the OT without any hindrance.

Sunday, December 14, 2008

Its a boring weekend. seseorang had his gout attack again and that has left him, ermm being disabled for a while.Hence I had no one to bark at ( seemed cruel la plak if i were to bark at helpless person.. anyway all these boredom has made me look upon myself for a while..ala-ala muhasabah diri la plak, wuteva!)
cam bosan la plak nak update blog ni...its only 10 in the morning... and i m restless already..have some chores to be done at the back of my mind...but cik procrastination is dominating me again...tengok la camna,,..
to be continued--

Thursday, December 04, 2008

4499F Lorong Tok G*ading

tetiba plak rasa gigih nak meng-updatekan blog.. sementelah tghari karang makcik akan balik ke kg halaman yg tercinta ...besh besh beshh amat
maka seminggula makcik akan bersiaran drpd lorong tok gading... (tidak.. makcik tidak akan memnawa balik sebarang unsur2 yg boleh di internetkan di sana.. sementelah internet telah pun di'potong' oleh adik ku yg tercinta sejak bbrp bulan lalu (kerana mengikut katanya.. "line phone dlm bilik tu takder sapa guna" .. tapi.. oh ye.. internet masih lagik ada.. tapi cuma mode 'dial-up' sajork dan harus menggunakan line phone rumah nan satu yg ada kat hall tu... tak best la kan?
dan harus juga.. kalau mencari2 line wifi sesat di sekitar area rumah makcik tu.. mustahil rasanya sbb yg makcik tahu.. hanya makcik sorang jek yg internet tak brp savvy kat situ kahkahkah..
alaaa.. kat kws rumah makcik tu, hanya dipenuhi dgn budak2 yg main galah panjang sajork.. manakan tahu savvy se bagai nih.. hihiih..
lain la kalau mat-mat fit yg berlambak semunyi dalam semak on d way to masjid tu.. sambil2 nunggu mangsa, sempat berinternet menggunakan line telekomunikasi segala bagai dgn handphone masing2 kan?
hahaha... makcik ini cuba memperkotak-katikkan keupayaan org2 kampung makcik rupanyaa.. cessssss.. dasar lupa daratan..
Arakiannya, cuti makcik akan bermula sekejap lagi sebaik sahaja makcik menaiki pesawat kunang-kunang itu ( taktau la.. boleh ke panjat tangga nak naik neyh.. last time makcik dibantu oleh anak sedara).. sehingga la ke hari rabu depan..
bahwasanya.. makcik terlupa la pulak hari khamis adalah hari cuti keputeraan sultan selangor.. ( kalau tau.. makcik memang akan balik pada hari tersebut) .. tapi memandangkan nasik sudah menjadi bubur McD, makcik abaikan sahaja hari tersebut dan bertekad untuk melepak-lepak dirumah sahaja..
Sempena hariraya haji yg bakal menjelang isnin depan.. makcik telah menanamkan azam untuk tidak melakukan perkara2 berikut sewaktu di kampung halaman:
1. berdiri dengan jarak kurang dr 3 meter dengan sebarang lembu yg ditambat di mana2 pokok pada hari isnin, selasa atau rabu depan ( oppss.. rabu makcik sudah balik)
2. duduk mengadap sebarang hidangan berasaskan daging di meja makan rumah makcik atau rumah org lain.
3. bermain-main dengan sebarang ekor lembu yang ditambat atau yg berkeliaran sepanjang tempoh tersebut
4. berkeluh kesah ditepi sebraang fridge yang diisi dengan aiskrim
5. meninggalkan house slipper di depan pintu bilik air ( kerana dikhuatiri akan di kebas oleh si daniel sebagai alat untuk membals dendam kepada makcik dikemudian hari. (dah beberapa kali makcik telah dibaling dengan selipar oleh budak Daniel kerana makcik asyik menyuruhnya melakukan aksi tarian gelek dihadapan makcik)... ye budak kecik itu sebnarnya adalah pendendam orangnya.. dan biasanya dia memulakan strategi yang tak diduga sewaktu makcik senang enak bersantai di atas sofa kat hall)
6. menukar pakaian sewaktu budak kecik itu berada di dalam bilik.. kerana dikhuatiri beliau akan mengutuk kaw-kaw punya akan bentuk badanku yg solid molid ini.. (kali terakhir beliau mengutuk makcik sewaktu makcik tak sempat menghalau beliau keluar bilik ialah pada raya puasa lepas.. dan perkataan yang maha pedas yang digunakan ketika itu ialah " ya Allah.. besarnya perut"! hahahaa.. hampir makcik nak terkencing mendengarkan kutukan mahabrata itu)
7. tidak menjejakkan kaki ke kedai tudung di tingkat 1 pasar besar lama ( ishh tapi dalam hati kepingin sungguh utk membeli 2-3 helai tudung yang ekslusif itu)

Itu sahaja rasanya resolusi yang perlu dipatuhi sepanjang berada di kg halaman nanti.. waima.. sebaik sahaja makcik balik ke bumi serdang kembali.. makcik harus bersiap sedia untuk berumahtangga di hospital lagik...The big O-day cuma tinggal 2 minggu sahaja lagik..
owh.. tidak sabar rasanya utk melantak segala nasik kerabu yang berwarna hitam... dan juga sebarang ubi rebus.. ya.,.. itu merupakan makanan ruji makcik sebaik sahaj tinggal di kampung halaman..
lihat.. tidak susah hendak membela dan menyara makcik ini sebenarnya.. sekadar di gula-gulakan dengan ubi kayu rebus sahaja, maka makcik akan terlentok keseronokan.. dan sekelongsong nasi belauk yg beruilam sambal belacan dan gulai kuning ikan kering.. waduhhh udah kecur airliur makcik ini...tidak mustahil sidaniel akan kembali dengan kutukan2 dewatanya lagi.. sebaik sahaja melihat makcik mengisi tembolok makcik yg mengikut kata daniel " ya Allah.. perut Cik Ngah macam perut gajah!" hahhahahah

Tuesday, December 02, 2008

Takder mood nak berkerja aka nak memproduktifkan diri sementelah dah dekat2 nak raya aji nih ( haha alasan.. bila masanya ko ada mood nak kije pun makcik.. excusessss manjang ko neyh)..
serious... tambahan pula minggu nih.. semua org either pi mengkursus ptk-an diri or dah balik cuti..
cam makcik sensorang jek yg masuk kije kat dalam dunia nih...
cam makcik sorang jek yg takde plan nak bawak anak2 pi mana2 sempena musim cuti nih ( hishh lupa, anak pun lum ado)..
cam oksigen pun dapat kat makcik jek dalam ofis nih.. ( explained pasai sejuk sgt aircond 2-3 hari nih.. sbb takramai yg guna..)
tapi takpe...
sebabnya.. esok lusa.. makcik akan men-cutikan diri.. dengan bersuka ria makan nasik kerabu, apam balik, nasik berlauk segala bagai kat kampung halaman yg tercenta...
walaupun makcik amat paham.. chances makcik nak berpoya2 di bawah terik mentari amatlah tipis.. sebab kg halam makcik skrg tgh musim tengkujuh...
tapi makcik redhaa... ( hari tu tengok mangsa banjir moyok jek kat pusat pemindahan banjir, makcik ter-pilu sat.. iya la.. ada gak makcik terpikir.. kenapa la mereka mereka semua yg dah tau.. tempat dorang tu setahun sekali akan dilimpahi air banjitr tapi tetap nak duk situ gak.. apasal tak pindah or buat rumah kat tempat yg tinggi skit ( dan selepas itu makcik mula la mengutuk2 diri sendiri..ish cam senang jek suh org pindah randah duk tempat tinggi.,.. dah namanya tu tempat tumpah darah dia.. ingat ke senang ke nak pi duk tempay lain , lain la makcik yg rumah tak penah banjir unless kalau di takdirkan tempat makcik banjir.. alamaknya mmg bandar KB tu akan tenggelamm.. )
begitulah kekdahnya...
Sebab itu la.. makcik tak gedik or hepi sngt kunnunya nak main air bah ke hapa ke.. sbab makcik tau banjir ni merupakan satu malapetaka kepada setengah org yg tinggal di kawasan rendah.. ilang segalanya.. (tapi ada la plak maknusia yg excited gila kalau banjir sbb nak main air banjir katenyaaa.. siap wat lagu lagi.. ishh... heran la plak)..
ala-ala ceramah ustazah la plak neyh..
tengok keadaan mangsa banjir bergenang jek airmata makcik.. ish kalau la makcik nih diberi rezeki yg lebih.. nak gak makcik beli tanah yg tak sampai dek banjir n bagi mangsa banjir tu bina rumah bagai kat situ...so takder la dorang asal ujung tahun jek.. dorang phobia takut rumah kena banjir....
tapi tu la.. makcik tak kayo.. tanah sekangkang kero pun takder..
begitulah adanya..

Friday, November 28, 2008

Ada aku kesahhhh?

Pagi jumaatyang sejuk . Hujan tak henti-henti sejak petang semalam. jeans yg kat ampaian tu dah berapa kali kering dah berapa kali lembab der. Iya lah.. aku balik time ujan lebat menggila.. ada aku kesahhh? hehehe
Minggu ni cam tak produktif jek ( tah masa bila la plak aku ni produktif kan?) tambah-tambah semenjak bebudak nih takder... asal jek aku baca artikel kat journal skit.. taksampai spoloh menet.. mula la menguap bagai.. tapi time duk nak mengkhatamkan blog si Joe tuh... buntang jek bijik mata aku bacanya.. cam baca buku citer yg tak sabar2 kita nak tau ending dia camna.. ishh mid-lfe crisis betul la aku neyh... kekekek
Tapi berkat kesungguhan dan ke-dedikasian aku baca .. akhirnya malam tadi.. khatam la jugak aku blog mamat tu yg dah masuk tahun keempat tuh. bayangkan la... dalam satu bulan tu berpuluh2 entries dia post.. aku boleh abiskan baca dalam 1 jam. ishhh cam addicted la plak aku neyh.. kekeke
tapi dah khatam nih... rasa cam .. dah takder benda to look fwd to.. (walaupun kije yg menimbun atas meja aku makin lama makin byk.. list task tuh siap tampal lagik tuhh,,, kay screen pc.. tapi dari 2 minggu lepas aku rasa cam 1% jek yg aku buat... ada aku kesahhhh? kekekek)
Sementelah plak.. darjah kenestapan aku dah makin menurun.. fome wat may... entrie blog makosea yg menyakitkan ati ke.. aku malassssssss dah nak ambik port... aku nih kan.. dah nama nya piscean... memang la org bawah horoskop nih jenis yg suka hold grudges kan? yg ala-ala jenis menyimpan dendam kesumat ( simpan dendam jek.. takder la nak balas dendam pun.. ) so pasal maknoshea yg caKap dia tak buat apa2 salah pun kat aku.. yg apa yg dia tulis tu semua nya betul.. yg rasa apa yg terbetik dia otak dia tu.. dia boleh luahkan tanpa kira perasaang org lain.. yg dia rasa yg dia tu la besttt sgt.. yg rasa apa2 menda pun mesti go thru dia dulu sbb dia tu 'berkepentingan' orgnya... go on laa... sebab semenjak ssat aku dah baca apa yg dia tulis pasal aku yg aku nih maknoshea yg complicated sgttt. yg dia rasa dia nak kongsi ke-complicated-an aku ngan pembaca2 yg suka tulis komen kat blog dia.. teruskan lah perjuangan suci dia tu.. ada aku kesahhhhhh? yg penting.. aku dah tau apa impression dia kat aku... ( aku pun leh gak nak menyuarakan ketidakpuasan hati aku kat dia selama nih.. ) tapi aku diamkan jek lah... sebab bila berkawan nih.. prinsip aku senang jek.. ko sakit hati kat dia.. ko tak suka certain habits dia.. ko simpan jek ladalam ati...ko terima la dia seadanya.. ko tego dia dgn cara baik in person.. (takmain la sms or YM haprak tuh... sbb aku nih bukannya idup bergantung kat YM kan?)tidaklah aku nak bertegang leher thru sms lagi pun.. apa yg dia pikir tu betul or bagus.. teruskanlah.. sebabnya.. aku dah malas nak ambik port lagik..... dulu ada gak aku terpk kan maknosea2 yg penah jadik kawan aku tapi skrg... aku pikir diri sendiri jek la.. dan orang2 yg ada di samping aku bila aku memerlukan tanpa aku perlu meng-inform dorang yg aku nih sakit ke.. taklalu makan ke.. jatuh dalam bilik air ke... cam.. cam yg Joe kata.. org yg 'connected' ngan aku jek..senang cam tuh...
(cam nak menyentapz lagik jek entri ni.. hehehe)
idok la.. aku dah pendam menda nih dah lama.. tapi being me.. aku selalu buat endah tak endah jek ngan perasaan yg berkecamuk dlm otak aku nih.. some more, i have other things to worry about.. cam idup aku nih yg terumbang-ambing... in terms of my health.. Bukannya aku tak ingat waktu riang ria cuti skolah ngan maknosea2 yg bergelar 'kawan' aku satu ketika dulu.. but as time goes by.. aku semakin tua.. ada masanya aku mmg nak berseronok jek.. ala-ala merambu la kunun.. tapi skrg.. waima nak ke rumah abg aku masa weekend pun aku malas...aku lebih tennag duk kat rumah.. lepak kat sofa sambil duk tukar2 tukar channel astro tuh 5 minit skali.. kengkadang aku punya la malasnya.. sanggup makan apa yg ada kat dalam rumah jek drpd turun bawah belik nasik.. perasaan nak bersosial ngan orang tuh dah takder dah dalam idup aku tuh dah hilang sedikit demi sedikit.. aku nih kira bersosial la gak.. bersosial kat tempat kije.. sembang ngan 2 org kolig aku yg maha prihatin dan penyayang tuh.. cukup lah bagik aku.. ada maknosea yg hantar dan ambik aku kije hari2.. abg2 aku , adik2 aku.. itu pun dah ckup la bagik aku.. i dun need more.. apa yg ada kat sekeliling aku tuh pun aku dah bersyukur.. aku dah tak perlukan.. kawan2 berkaraoke ke.. kawan2 yg huha huha satu waktu dulu.. as Im not getting any younger some more... kira aku ni dah melalu satu transition period.. and im nearer to a fullstop.. so apa aku nak pikir lagi.. selain mengenang nasib diri and try not to whine much.. kekekeke...
arakian makanya... aku dah sebulat suara.. cuba untuk meng-ignorekan segala perasaan yg tak enak di kepala aku... aku taknak wat musuh sebenarnya.. tapi kalau aku dah sentapz.. korang ingat senang ke aku nak wat biasa balik ngan org yg menyebabkan sentapz aku tuh? hehehehehe....
yg lebih senang.. ko abaikan jek maknosea2 yg macam tu,, get on with yr life.. dan hapuskan lah memori2 daun pisang tu...
(bukannya aku takpenah buat pun cam tu... org yg aku dah taknak ingat.. sampai namanya pun aku erase kat dalam otak aku ni tau).. yeah yeah.. i know.. its not a noble thing to do tho.. tapi.. ada aku kesahhhh ekekeke?
ces... dlu beriya cakap taknak blog ni jadi saluran untuk meluahkan perasaan terpendam aku.. haaaaa.. kan aku dah cakap.. aku ni kadang2 jek boleh dipercayai kekekeek
Bukanya aku tak penah kecik ati ngan 'socalled friends' aku tuh dulu.. sbb aku ada lak gak beruasaha utk mengeruhkan yg jernih.. tapi kalau dah a few attempts pun failed.. malas der aku nak try agik.. as i believed time will heal the past.. tapi kalau dah nak heal tu.. ko ungkinkan isu lain yg takpenah aku terpikir pun... impossible la tak sentapz kan.,.. sbb aku nih... nak sentapz tgk keadan jek.. cam kalau ko duk tgh jalan berlenggang tapi ada org yg pegi tahan kaki kununnya nak bergurau.. pas tu ko jatuh... boleh ke ko nak senyum pas tu cakap kat org tu.. 'takpe.. aku suka.. ko wat la lagik.. aku suka cara ko gurau tu... aku takpe2.. in fact aku need that.. gurau yg menyebabkan lutut ko berdarah2 sebab itu akan menydarkan aku yg aku nih ghopa2nya ada kawan yg aku dah lama lupakan.. " boleh cam tu?hahahah
(malas der aku nak mention pasal sentap nih).. sebab kalau betul la firasat aku.. aku seboleh2nya taknak simpan menda cam ni lama2... ko dah sentap.. time tuu gak ..ko kuarkan.. pas tu dah.. jgn la nak pi korek2 yg lama tuh.. pas tu mention lagi 3-4 bulan kemudian.. ).. ish cakap taknak mention lagi word sentaps tu...
Dah le kan?
Itu la.. kengkadang aku rasa bagus lagik kawan ngan lelaki.. apa yg dorang tak gemar kat aku.. cakap terus terang... kalau aku sentapz (ish tercakap lagik) pun.. time tu jek la.. tapi kurang2nya aku boleh la try to improvise myself.. ataupun ko tanyakan ke.. apsal aku wat cam tu ke.. daripada duk assume bagai.. pas tu publish kat blog hahahaha... ( eh kalau aku sendiri ckp.. takpe.. ni to 'read' it from someone else.. yg aku anggap kawan.. pas tu the way org tu tulis ... ( memang la ko rasa takder salahnya ngan ayat tu. tapii kalau ko ada kat tempat aku.. tambah plak dgn hati kristal aku nih hahahah... baca dgn intonasi aku.. nampak sgt ayat tak ok tu jadik cam kutukan terang2an.. pas tu ada plak komen dari tah sapa2 yglangsung tak kenal aku.. .. come on la.. i can take critics ok.. tapi inh person la.. bukan nya kat dlm forum ( ishh nak sentap lagik ke nihhh)
eh tak leh nak sambung lagi dah...sesi gossip kat phone lak..

Wednesday, November 19, 2008

Uish tak sepatutnya aku post entry sbb akunya resolusi menjelang tahun baru ni ( yang ku rasa cam nak start mulai dr sekarang le kan) ialah mengepos entri paling byk pun 2 entries/week. Boleh kan?
Sebbanya aku ni kan.. time aku rasa cam penuh jek kpala otak aku mengarang ayat2 yg sedap didengar oleh diri aku sendiri, time tu la aku tgh nak terbongkang atas katil nak lelap.. dan sementelah aku ni bukannya a 'natural writer', idok la aku bingkas bangun dan terus cari pen dan kertas ka, laptop ke hapa ka utk menyimpan segala intipati yg tetiba jek terukir dgn bagusnya kat kpala otak aku nih...
sebaliknya aku terus jek tido.. dgn tagline-esok2 la aku poskan .. ( kalau la aku masih boleh ingat apa yg aku nak tulis)..
nampak sgt aku nih bukan seorang blogger tegar kan?
tapiiiiiiiiii.. semenjak 2-3 hari ni.. aku dah ter'hooked' with satu blog ni... tu pun aku came across the blog bila aku bloghopping kat list blog si pakcik shahe... aku biasanya jadi slient reader jek kat mana2 blog yg aku baca n usually aku takkan pegi blog yg sama lebih dr 3 kali.. tu pun still aku bloghopping dr llist blog pakcik tu ha,,
tapi tis time around.. tetiba aku terus 'tersangkut' kat blog tu.. aku baca dr first entry yg ada kat situ which started a few years back.. sekarang aku baru abis baca previous entries yg dipos masa bulan April 2005... satu malam leh la aku baca ( dgn speed readingnya) previoeus posts-nya selama 2 bln gitu...
so nak aku habiskan sampai post terkini tu.. aku tatau la brp belas malam lagik aku nak kena bersengkang mata and 'burning d midnite oil" -makin rabun la aku pas ni..
ishh.. kalah zaman aku buat tesisi doctorate aku dulu tu ha....
tapi seriously... aku suka the way he wrote it... the way he narrated dianya susah payah struggling kat bumi amerika tu.. i cud imagine dat...
bila dia post conversations dia with his sister kat ICQ tuh.. aku pun turut sama ber-emosi.. sambil menituskan ayaqmata...
dan byk menda kat dalam entries dia tu.. aku rasa nak quote bcos somehow aku bleh rasa..ada gak yg kena kat btg idung aku...
pokoknya ... (ridwan) bak kata ustaz aku yg bermama ridzwan dlu tuh. aku mmg dah addicted la baca blog tu.. and last nite aku duk pulun baca dr kul 8 sampai kul 12 malam... dan hasilnya... aku duk mimpi aku kat bumi amerika gak.. sama cam blog tuh... hahaha gila ke hapa ko nih macik...
so hari ni aku kurangkan la masa bacaan aku.. aku stop kul 10.. sbb aku taknak la mimpi aku duk amerika lagik malam ni... sbb hajatnya aku ingat aku nak mimpi aku ada kat paris ke, rome ke.. malam ni.. (bley?)...
iya la.. abis, time kije aku taknak la baca blog dia.. sbb aku ni kan.. kalau dah menarik ati sgt tu.. drag la plak masa yg aku seppatutnya buat kije tapi aku gunakan utk baca blog... curi tulang belakamgnamanya tu... !
tapi idak le aku nafikan.. aku pun ada gak post entries masa kije tapi itu la.. ingatnya nak tulis barang sebaris dua ayat jek.. tetapi.. haa cam entri ni la.. berje;a2 la plak aku menyambungnya...
aku tak linkkan pun blog dia kat blog aku ni.. sbbnya aku dah hapal pun url dia...
so.....aku masuk tido dulu la yek... cammm.. bosan jek kan entri aku nih kan.. byk2 citer yg menarik berlaku.. ini jek yg aku buleh tulis? tak sglamer langsung kan...
memangg!
dah... malam ni aku ingat nak mimpi naik emirates pi dubai ler.. ada kat blog mana tah.. aku intai dia cakap dianya dream place ialah dubai sana tuhh...
ishh aku dah black list dubai tuh.. esp airport dia yg tak semengah tuh... ( aku rasa ada tulis dlm prev entries)... mmg aku dah black list dubai airport tuhh....ptuih...(tak relevannya tetiba aku mention pasal dubai ni plak)
tetiba nak emo.... ish complicated aku nih....
p.s tetiba teringat something abt complicated thingy kat blog yg aku ikuti tuh... ada something ygdia tulis yg aku rasa nak quote kat sini.. tapi aku dah lupa entry bulan brapa.. --nyelasal tak bookmark kan.. ishh
selamat malam malaysia....

Friday, November 14, 2008

Mood sedikit mencanak ( hishh cam lucah le plak kan, 'term' ni)..
alkesahnya.. aku wat kije skit2 je sementelah rasa cam guilltyy la sgt datang kije tak wat kije.. apa kelas kann... baikkkkk la balik rumah basuh baju guling2 atas sofa ke cam tu...
Dgn mood yg masih lagi cam anak kucing nyaris2 kena gelek ngan merc....
tepat kul 12, aku kuarkan jajan yg aku beli kat 7-E pagi tadi...
mula2 bukak peket asam... makan seketui dua.. pas tu...
bukak peket kacang lak...
ehhh lupa nak cakap.. masih lagi dlm mode kecik ati yg tak sudah2......
hamba Allah tu plak diam jek pas aku sms dgn mode-kecik ati tadikkk....Tak gheti nak pujuk ke hapa ....ishhhhh
dekat 12.30... Hamba Allah tu call... tanya makan haper... ( sajaaaaa nak bagik org panas hati balik lak tuuu)..-mmg dah tau terang2 aku ckp aku mogok makan hari ni kannnnn.. lagik mau tanya.. POODAAAAHHH!
aku ckp aku tak makan padahal dah abis setengah peket aku kunyah kacang kuda... so mood amarah aku ala2 kuda gak la ni kann..
Dia suh aku cakap ngan anak dia ( kira anak aku gak la kan kan kan)...sbb dia slalu cakap.. ur daughter wants to talk to u( waaa.. aku kengkadang lupa aku pun dah ada anak ka? ishhh)
Pas tu dah ckp sepatah dua kata... pass back to him.. dia cakap dia akan beli ubikayu n rebus cam yg aku nak .. dan aku cakap TAKPAYAH...
segala jenis ubi pun takkan menyejukkan hati aku dah... ( GILA emo aku nih kang.. cam nyampah la plak aku ngan peel aku sendiri neyh)..
Pas tu letak phone aku sambung makan kacang balik.. di topup ngan bun gardenia tu n air kotak.. ( cakapnya mogok makan kan.. poodahh sekali utk macikk)
Eh serius... mood aku hari ni.. ciiiiiiiimpeng jekk......
cam sakit perut plak pas minum air kotak...
and pas solat jumaat dia call lagik.. duk tanya berkali2 betul aku taknak makan ptg nihh..
nii yg malas neyhh..
siap tanya apa yg terdetik dalam otak aku nak makan ptg karang..
aku cakap takderr... sebab aku mmg dah jemu makan kat luar...
last wknd, gila heaven aku masak nasik makan ngan telur n kicap jek.. pas tu ahad masak nasik goreng ngan hamchoy.. bley?
tapi rasa cam kesian plak sbb dia asyik duk tanya ...aku pun cakap aku nak makan...............
PIZZA!
haiyaaa... aku takder la rasa nak makan sgt pun.. sbgb perut aku dah penuh ngan kacang neyhh.. cam angin la plakk..
serius .. aku rasa aku mmg sangat gumuk skrg.. bleyy.... walaupun dah 2 hari takmakan nasik.. tapi aku makan benda lain seperti meehoon , tosei, horfun...
hari tu cam tak lalu makan sekejap sbb pikir nak admitted segala bagai...
tapi skrg cam riang ria cuti skolah plak dah... tnggu tgh bln depan aku pasti akan murung balik time nak admiited..
so, kesimpulannya...
aku ini sangat buruk perangainyaa.. kan kan kan...
yee.. aku ngaku.. dan sangat emo tidak betempat...
Last but not least...
aku tgh dlm memproses nak menaiktarafkan mood aku ni.. tapi hari sudah petang..
esok2 jek la... naiktarafkan mood tu....
larikkkk!~

Hari Jumaat yang ....

Sesungguhnya hari ini macik dtg pepagi dengan mood yang zero (bley?)...
dan ini adalah disebebkan ( kemungkinan yang sangat tinggi) perkara-perkara berikut: (disenaraikan mengikut kronologi masa);
1. Semalam dinner kat oldtown kopitiam dan telah 'terorder' dia nya signature drink, cold white coffee (dan bila minum terasala tersangat concentratednya); dan arakian dimaklumkan makcik kalau minum sebarang jenis minuman berasaskan kopi selepas pukul 6 ptg, makaaaaaaaaaa macik akan mengalami kesukaran utuk tidur dengan nyenyak. makaaaaaaaa--
2. selepas pukul 11, walaupun macik sudah masuk ke kamar peraduan, tetaaaaapla makciktidak mengantuk, lalu makcik cober2 membaca buku cerita, tappppppppppi walaupun sudah habis 1/2 buku yang dibaca, makcik masih tidak tido, laluuu makcik pun tutup buku dan memejamkan mataaaa
makaaaaaa hasilnyaaaa---
3. tidor makcik tidak nyenyak, minda masih aktif sementelah memutarkan mimpi2 yang pelbagai contohnya, makcik telah memotong sebnyak 30 markah seorang studnt yang telah meniru skema jwapan makcik yang berada disebelahnya, walaupun makcik telah melarang dia sebelum itu ( motif makcik juga telah gigih menjawab soalan exam itu, tudaklah makcik ketahui), dannn kemudian mimpi itu melalut2 hingga ke bahagian seorang anak buah makcik telah terselam kepalanya di dlm mangkuk tandas sewaktu makcik menggunakan bilik air tersebut untuk mandi.. makaaaa gigihhhla juga makcik menyiram dan membilas kepalanya itu.. didlm mimpi tersebut...makaaaaa
4. bila jam di dihandphone berbunyi pada pukul 6.15 pagi, terdetik di hati macik untuk mengambil EL ( kerana perasaan malas tetiba membuak apabila tidur nya tidak lena) tapi makcik berusaha juga untuk melangkah ke bilik air dan mandi segala bagai dan bersiap.. haruskah?
5. Mood makin merudum bila ada la plak hamba Allah ini menidakkan keinginan macik utk membli cakoi sebagai bekal kerana di khuatiri too'oily".. cesssssss... laluuuuuuuu
6. makcik meng-order la makanan ruji di pagi hari iaitu sekeping tosei, tapi manusia yg duk ngadap makcik kat meja mamak itu (yg turut sama meng-order tosei) tidak mengahbiskan 1/2 dr toseinya itu, ( sambil sempat juga menambah cebisan2 toseinya ke dalam pinggan makcik) makaaaa harusla makcik anginkann.. kalau dah order tapi makan tak habis.. itukan pembaziran yang merupakan amalan shaitonnn kekdahnya? ditambah lagi.....
7. bila makcik menanya, hamba Allah itu membalas.. 'takpe la, lain kali i tak makan bfast, minum air jek"----dannnnnnnnn makcik pun terus meng-smash.. 'macam tu, i pun takyah bfast kat luar, makan jek kat rumah, leh makan macam2 kat rumah tu pun, tak payah nak pikir menu apa nak makan"---ye, sungguh'awkward' dan sengalnya tika itu..dan lebih memburukkan keadaan makcik yg semakin ilang mooddddnya itu...
8. di dalam kereta, makcik pantang sangat diperdengarkan citer2 masa lampau yang tidak sedap di dengar.. tapi macik dengarkan jugaa sebab macik malas nak 'melaser'kan diri.... dan yg paling meruntun hati ( sebab macik pagi ni kan.. tak ckup tido, makaa kesinsitipan tu harus la berlipat kali gandakann)..
9. Bila macik turun keter, sambil membawak jajan utk dimakan masa lunch, paper dan jugak poster holder, ( manyak meno menda kena hangkutnya), tetiba terkuarla perkataan dengan intonasi yg sungggguuuhhh 'annoying' drpd yang memandu kereta itu.. yang sah-sah dituju kepada macikkk kan..
"GEMOK!" dengan nada ala2 samseng kg dusn dengan tjuan nak mengejek ( boleh bayang dak?)... dan macik terus terkedu di situ sekejap... lepas tu boleh lagi hamba allah tu menyambung " sampai nak tanggal butang baju tu.. bla bla bla)....
10. makcik masuk bilik , rasa cam nak nangis.. cuba kontrol.. pas tu.. gave a piece of my mind in a sms to him...
Iyaaa.. cuba kalau dia cakap dlm intonasi yg berbeza ke.. tidak la macik akan terasa dengan begitu sekali kan.. and he claimed tat its only a joke..
iya la joke... MACIK EMO OKEYYYYYY! sementelah byk faktor2 sebelum itu yg menyumbang ke pada ke-emosionalan macikk.. dan hasilnyaaaaaaaaaaaaaaa...
MAKCIK TAK RASA NAK BUAT KIJE LANGSUNG..
eh boleh tak balik rumah pi basuh baju yg sebaldi kat bilik air tu ka? ke sambung tido jap agi atas meja ke....
boleh kann?

Tuesday, November 11, 2008

Pagi ni, sewaktu melantak tose dn jayanya ( lately, i m such a tosai fan) .. feels like having tosai everyday, i just love the coconut chutney ( tah.. napa tah), so behind my table , there were a bunch of chinese students cladded with their uniforms from the school nearby. today is the 1st day for those who sat for SPM. Teringat la plak diriku.. 23 thn lepas when i sat for my SPM. ( iya, makcik sangat tua okehh.. ala2 fossil gitu hahaha). those were the days, which i wouldnt have any gut to lepak kat restoran mamak on my the 1st, where as these students sdgn sibuk bergelak ketawa sambil makan bekal dorang kat restoran mamak on their 1st day? Fuhh.. makcik sungguh kagum.. eh usually 1st day selalunya BM paper kan?.. walaupun takder la nak wat last min prep tapiiii.. tetapppppppppppla makcik tak lalu makan jugak..apatah lagi nak merewang2 kat restoran mamak sblm nak masuk xm hall..
On 'meruntun rasa ' note... makcik is still procrastinating ... of works n others.
To make it worse, my 2 students who have just registered to do their masters with me, tetiba dapat post PTD. and they decided to quit their masters ( even b4 they really started).. and i am so so disappointed wth them.. for not able to really set their minds on wat they really wanna do after graduated.
iyaa.. memang aku sentappp la gak... sbb dulu merayu2 nak mintak sambung masters, but once they got the job offer, they just 'dumped' me. ..
Tapi takder la aku salahkan mereka jugak.. iya la.. kan sekarang ni.. money is everything.. furtthering their studies has become the last resort for some students..
tapi yg jadi mangsanya.. adalah makcik jugakkk....
well lesson learnt.. next time i m gonna be very careful in choosing the students who want to further their studies.. only those who have set their mind to do the post grad studies will beselected next time.. to those who grab which ever comes first.. i m gonna give a piece of my mind on tis matter...
Memamng menyusahkan idup makcik tauuu... bcos the next batch of studn will only avail july next year.. and by tat time.. i need to submit progress report to MOHE already..
manyak susah la cam ni...
gotta run.. cm ngantuk h ni...

Friday, November 07, 2008

Tetiba jek rasa cam nak post lebih dr satu entri ( Motif: takrajin la sangat sebelum ni)... tapi hari ni.. taktau kenapa.. buat kije asyik tersekat-sekat especiially bila nak update KPI kat kmportal tu.. perlu la proofs bagai.. pas tu nak kena pi cari balik dokumen/letters kat rak .. ishhh... alangkah baiknya jikalau aku ini.. seorang yg organised dan... sangat prihatin dalam bab menyimpan dokumen ni (bley?)
Lepas tu kan...
Haaa... they have set anthr Op-date for me.. which is anthr 1.5 months from now. So i supposed when you hve already set yr mind dat u r not gonna do anywork throught tis november.. and suddenly yr plan changed..maka harus la aku terkulat-kulat pikir apa menda yg nak di-'kerjakan' sepanjang bulan ni kan? That explained my clumsiness for the past few days.. ala-ala transition period gitu..
so for the past few days.. seriusss.. terasa sangat malas nak pikir apa yg harus di'kerjakan' dahulu.. padahal. manyak sangat menda bley buat tu.. contohnya.. kemaskan bilik aku ni.. yg bersepah cam library tak dikemaskan dek librarian barang seminggu..
Ishh rasanya dengan tahap kelambatan aku procrastinating kije... harus la.. takder apa2 hasil nampaknya sehingga aku start mc balik tgh bulan depan..
*sambil menghempuk2 kepala kat cpu*
cam nyampah la plak mikirkan diri yang tak produktif neyhh.. haishhh langsung aku tak bangga dgn diri aku sendiri neyhhhh.....

Entri di pagi jumaat

Malam tadi saya tidur awal iaitu lebih kurang pukul 8.30 malam. Tidak sempat untuk melihat drama cinta batu belah kat TV9 itte which has become my regular drama series.
Tersangat lamanya saya tidur. dan pagi ini ... saya makan nasik lemak yang membuatkan saya rasa sungguh 'guilty'...
Tapi tak kesah lah..
Dan sekejap lagi... mungkin saya akan menguap balik gara-gara nasik lemak yg sungguh best ( tapi pagi ini sambal dia tidak 'kick' seperti mana yang biasa)..
Ye.. bagus bagus... blame it on d nasi lemak...
Memang begitu kan sikap manusia... Tidak pernah cuba mengakui kesilapan sendiri.. tapi sedaya upaya akan menuding jari kepada benda lain, semata-mata untuk menafikan sikap buruk sendiri..
Aku pun tergolong dalam kategori itu juga... ....kot..

Tuesday, November 04, 2008

Feel like posting another entry.. (even tho aku masih dalam mode mild sentap agik)
Yang pertamanya:-
aku sayang mak aku.. walaupun aku selalu rasa aku ni dah byk mengecewakan dia. or aku dah byk menangis kerana penrnyataan pedas dia ( adohaii), tapi.. disebabkan makcik ni taknak menjadi anak DURHAKA, makcik hanya mendiamkan diri sahaja, tanpa menjawab walaupun makcik akur la sangat bahwa segala kenyatan yg dibuat oleh ibuku tersayang itu langsung tidak relevan ( tis is actually to clarify the buckets of tears over last weekend's incidence).. Yes, i ve learnt and am still learning not to hurt my mom's feelings eventho in the end its my feeling which hurts most
Keduanya-
even tho I cud admit that I am a COMPLICATED person but if it were to come from other ppl's mouth, it surely offended me alot, especially when u ve been elaborating it into details..and one more thing... how sure r u, tat it was how i felt when or vice versa.. maybe it was one of yr assumptions/ analysis again which u always think tat u r good at it
KETIGANYA-
i believe that when u concern abt someone, u at least give a few mins of yr time to sms or call, rather than leaving msgs in Ym ( bcos I rarely login to YM now, and if u saw me on line, it doesnt me tat I am really online, sumtime i do login via my hp, checked my emails for a few mins and logout but others wud still see me online.. and to know tat i am the one wth a few maladies here, dun xpect me to spread the news everytime i went thru hard times
KEEMPATNYA-
Go reread yr entry again and put yrself in my shoes. Then u will know wat I ve been trying to tell u. Not to mention, i also read comments and i can feel a tinge of insinuations in one or two comments.. ( and I DID NOt say FINALLY)- i reread my entry on tat particular matter.. I do not understand WHY do u have to sound so cynical abt it ( bcos i didnt say, tat there'd be others who wud do the same thing if i were sick?).. anyway I ve been sick for a long time (apart from the one mentioned in blog), and have u ever asked how i ve been before? rather than claiming that u did leave me a few msges in my YM, which i ve never received bcos they have blocked my YM in d office for months now ( which i d never able to bother bcos i have lotsa things to do when i m at work). I have my ego too, i dun go and announce to d world dat somehow, they have suspected tat it might be a malignant thingy . I have enuff problems to deal with, and there you go accusing me of being complicated and elaborating more nonensical theories abt me. Ko kata ko terasa, walaupun takder satu patah pun yg leh link-kan entri aku tu ngan ko, in fact sorry to say, i did not think abt anyone when i wrote the entry. tats wat i felt. he was there , awlasy there for me for the past 6 months. Everyone i know is either so bz with their familes, babies, old schoolmates. I m not jealous of others bcos i know, they have their own world. let them be la kan. so i met him and we became friends. Is it wrong bcos i didnt tell to any one of u? Ada aku marah ko takder bagi tau aku wat u ve been doing or whom u ve met recently? wat i knew if thru yr blog which i follow frequently. Ko ingat aku tak terasa ke? AKU SANGAT SANGAT TERASA OK! cam la aku ni kalau sakit cuma patut mintak tlg pada kawan2 rapat aku yg dah berbulan pun taktanya khabar aku, tapi aku tak kesah pun sbb aku pun sama. I beleive in up n downs of a realtionship/friendship. Semua org ada hidup masing2. satu ketika kita rapat pas tu tak lagi. so dat's it la. Aku pun ada kehidupan aku sendiri. Ishhhhh aku takpaham sebenarnya apa yg telah meng-initiiatekan isu ni.. tapi ap[a yg aku tau aku mmg SENTAP ok... cam la aku ni... aku ni... ishhhh ( takder ayat yg sesuai nak ditulis kat sini)
IRESTMY CASE. yg sebenarnya.. aku dah malas nak sentap pun..sbb aku dah malas nak ambik port.. dan seperti yg dah aku tulis , tats final. sbbnya.. yes its too complicated.. as u said i am.. so TAK PAYAH NAK RISAU OR WATSOEVER NGAN ORG COMPLICATED NI>> aku tak ambik tau kisah ko.. ko takyah la ambik tau hal aku...kalau ada org yg sanggup nak angkat aku dr tingkat 10 pun , ada org lain kisah? ko pegi la angkat org lain yg memerlu ianya di angkat dr tingkat atas ke tingkta bawah.. kalau rasa nak mengangkat sgt..

DAH... end of my anger management entry,

Sunday, November 02, 2008

and I tot November is not in d calendar..

My mom used to say to me.. "biarlah orang buat kita, tapi kita jangan buat orang"
and my mom also said, i used to be a blunt person, blurting out harsh remarks without considering other ppl's feelings. yes, I am ( was) a blunt person when i was surrounded by the families, and siblings. used to be blunt among "close' friends too.
But i was trying not to be blunt anymore. I ve learnt how to hide and keep it inside. I blabbered to myself if i were not satisfied with others or things i did. I am trying so hard not to hurt other feelings too, intentionally.
But somehow, along the process. I may have offended others unintentionally , with my remarks, my impromptu entries in blogs maybe. ( i can always say tat tis is my blog, i can write watever i feel like writing, to hell with other ppl;s feelings bcos i never meant to include or offend others in this blog'f mine.
And I never disclosed my personal life in here. Evry entry posted here, is all totally on the surface side. Im not putting every itinerary detail of the events narrated here. and besides, my blog is not in any other bloggers' lists except for one or two. and thats the only number that I knew have been following my blog.
and why am i suddenly becoming emtotional tonite? I m not gonna tell it, its nothing important tho. after all, i am always a 'complicated' person. nobody knows wat i have in mind except The ALLMIGHTY. betul la tu kan.
ok.. enuff abt tat..
on happier note.. they postponed my operation to next month. When i have physically and mentally prepared for the op, they decided, yes.. 12 hours before the operation, that they need to do a retest for my CA125 and CA99 level.
and yes, I m going to the clinic again the day after tomorrow, for the final result.
My parent is alreday here when i called them telling the 'good' news. felt guilty bcos they have flown all the way from KB to be with me on that DAY, alas its been postponed.
I ve been picturing myself on medical leave throught tis month. How should I know tat I ll be working for another month before being admiited again? haishh kacau sungguh. there goes off all my well planned schedule.
My students have been msging me non stop, asking how my condtion is. thinking tat i ve safely undergone my surgery. I was discharged last wednesday, 12 hrs before i was supposed to be wheeled into the OT
What i can say, but somehow, deep inside, i know there must be a blessing indisguise in all these.( ye la.. aku ni kan seorang peng-redha dengan segala yang ditentukan)
my parent, my bro and SIL pun dah happily flown to langkawi this morning for a vacation till tuesday. and they r going back to KB on wednesday.
come to think of it, they wont have the chance to enjoy them selves, if i were undergone the op last thursday. amongst a few other incidences which made me wept into bucket of tears .. yeah... not revealing anything as usual.. :D
Dun really feel comfortable writing in this 'sentap' condition tho. and it did take some time to compose such crappy but emotionally versed entry tho.
Akhir kata.. apa yg aku rasa ni biar lah aku tanggung sendiri... complicated or not, i m still a person with hearts ( plural kah?) and feelings... bak kata.. eman manan ( releavnkah dia ni?) "ter;ajak perahu boleh diundur.. terlajak tulis buruk padahnya.. kan kan..
so im deleting the previous mentioned entries , and next time I have to be EXTRAA careful with wat i posted. Bleh kan cik IDA?

Monday, October 27, 2008

And outta sudden...

Tidak la sudden sangat pun.. daku tetiba terasa nak hapdet blog ni ( walaupun in my previous entry i have bade my goodbye).. iya buruk siku la sangat aku ni kan?
dan tika dan saat ini.. aku terasa tersangat la mual dan ala2 nak muntah gitew....
sbb tadik aku pi goreng french fries yg dah berminggu duk dlm fridge.. lepas tu bila makan daku terasa cam penuh dgn limpahan minyak rasanya (walaupun dah jenuh aku mengesat2 kat tisu)..
dan tekak masih lagi trasa mula walaupun telah dibilas (bilas?) dengan lipton clear green tea ( yg penuh dgn antioksidan itu)..
Rasakan la makcik kan? Bukan kan akan selamat kalau makan jek sekut 'yaacob
cream cracker yg low-salt dan hi-fibre itu? ( sebenarnya itu la diet makcik semenjak 2menjak terasa malas nak turun walaupun setengah pelaung sajork daripda kedai easy mart yg skrang dah beroperasi 18 jam sajorkk.. ( tiada motif disini yerk tuanpuan)
Alkisahnya... sudah beberapa purnama daku tidak meng-exercisekan kaki ini untk melintas jalan waima ke kedai mamak diseberang jalan sana pun..
Motip? Adalah sorang hamba Allah ittew yg megakui sangat sayang pada makcik ini.. telah melarang keras makcik melintas kerana khuatir makcik akan dilanggar oleh kereta yg lalulalang dan sangat laju mengalahkan makcikn yg terkedek2 ala2 kura-kura ini...
Owh btw, makcik telah berjaya berjalan ke MekDonald dengan jaya pada malam ahad lepas yang jaraknya cuma 25 tapak saja daripada rumah makcik (which is equal to 5 tapak Sang Kelembai sajork ye tunapuan)..
dan tujuan makcik ke Mekdonald di dalam kepekatan malam ittew adalah tak lain tak bukan hendak membeli set fish deluxe ( setelah terpengaruh dgn iklan yg dilihat di tv saban malam, dan dengan bangganya.. makcik ingin mengumumkan.. ini adalah pertama kali makcik membaham MekDonald setelah hampir 2.5 bulan..
Ye.. satu tempoh yg agak lama ( yahooo... bangga sungguh hati ini), setelah makcik berazam untuk tidak 'membedal' sebarang produk MekDonald, setelah kali terakhir dilihat mentekedarah filet -o-fish (selama 2 hari berturut2) di Athens bulan Ogos lepas...

makcik yg kontrol ayu, tapi takayu pun masa tgh makan dgn kiutnya fries yg dicucuk kat garpu kecil.. kat McDonald Athens.. ada beskal yg digantung kat siling kat belakang tu.. tapi hampeh taknampakla plak kan..)
sementelah keesokan harinya makcik tetap la juga nak berposa, dan disebabkan sahur pagi tu macik cuma membaham semangkuk maggi tasty lite.. makaaaa haruslah makcik mengalami hipoglisemia bila dah dekat2 nak buka posa tu kan?
Nasib baik la, hamba Allah yg sangat sayangkan makcik itu telah membeli sebungkus nasik beryani di kedai mamak seberang jalan sana ( ya macik turut pegi menemani beliau walaupun hanya duduk dalam keter sajork).. dan itulah juadah makcik berbuka posa pada hari semalam...
tidak la sedap sgt... tetapi dalam keadaan yg dah rasa terawang -awangan, tetpa la macik membaham setengah bekas polisteren itu..
disebabkan lauknya adalah kari ayam mamak ( harus di ingatkan makcik tersengatla alergiknya dengan sebarang kuah bersantan, tak soker kekdahnya tau).. maka makan la jugak macik dengan linangan dan deraian airmata.. (sbb nak marah kat org yg beli nasik.. takbleh la plak kan depan rezeki) .. tapi tah kenapa la plak semalam cam sentimental smacam jek...
dan hari ini... macik telah pergi ke Noodle Station kat alamanda tu disebabkan dah 2 hari makcik mengidam nak makan noodle kat situ..
harus di ingatkan... noodle station ini.. sebenarnya ber-ibupejabat di Kota Bharu ( ha pandai la aku).. dan sebarang kedai2 makan yg berpusat di Kota Bharu dan telah dikembangkan sayapnya ke Pantai barat ini.. harus la disokong penuh oleh seorang anak jati Tanah Serendah Sekebun Bunga seperti macik ini tauu..
Tapi rasanya choices of noodles-nya tidak la sebanyak yg kat Kb so.. terpaksa lah makcik berpuas hati dengan springy noodlesnya sajorkk..
sangat sedap okehh.. hatta makcik telah 'ter'-order springy noodles with tomyam ala2 yg kat bangkok sana..
yer.. ada santan.. tapi makcik tetap la soker sbb rasa dia masam2.. dan cili jeruknya tersangat masam dan sedap.. ( airliur makcik masih meleleh mengenangkan cili hijau jeruknya tadi)
cecukup la citer pasal cili jeruk tadikk...
On 'gumbira' dan nervous note..
the parent will be coming tomorrow nite..
they will be beside me for the next Thursday event...
and for now.. macik cuma mengharapkan yang baik2 sahaja akan berlaku minggu hadapan...
Occay makcik?
yang ni betul2.. makcik kuar du;u yok.. Ada umo jumpa lagiks..

Friday, October 24, 2008

A few days before the big O-day

yes.. a bit bz tho.. cos some of them have informed taht there ll be more meetings next weeks. which i wont be able to attnd bcos I d be on M-leave starting next tuesday. hence, there r a few documents n reports n more reports that need to be submitted for those meetings. I have students who r really worried whether they cud do their lab works during my absence. well, i was on medical leave last year for 1 1/2 months and some of them didnt even realise my absence tho.
I m only worried about the loads of papers mounting on my desk, and yesterday this 'small mountain; has actually 'collapsed'. When it comes to organising paperworks and tidying up my desks, i am a Hopeless no 1. *sighing*
In the meantime, i have so many things in my mind ie things to do, lecturer to chase, wat to eat for dinner bcos the last meal tat i had was this morning. I dun wanna think of wat's gonna happen to me after next Thursday. Lets just leave it in the hand of GOD, i supposed. anyway.. i m gonna close this blog temporarily till .. I dunno when.
I m trying to think positive here tho. ..
so till then.. adieu.

Sunday, October 19, 2008

Since raya is not over yet..

and tat's y i m feeling so vain ( apakah?) posting the pics of the family during last raya (while hoping that there wont be any family members of mine who accidentally found my blog and realised that I ve actually pasted and disclosed their pics to public).. Yes, people. family makcik sebenarnya memang sangat penyegan orangnya ( termasuk juga makcik yang kadangkala mempunyai mood 'diva' yang entah datang dari hulu mana tah, tapi tetap menten ala2 keturunan terakhir cik siti wan kembang gitu), maka motif mempamerkan muka di sini , kalau dalam kamus keluarga makcik samalah seperti.. ermm tetiba maenghidangkan lauk kari di hariraya gittew (sebab kuarga makcik tak suka lauk2 berkolestrol nih, kitorang cuma prefer lauk santan-less contohnya seperti ikan singgang, asam pedas dan apa2 kuah tanpa penggunaan santan gitu ( sangat tidak relevan dan tiada kaitankan?)
enuff of me talking craps..tapi terimalahhhh......


this is one big happy family of mine, consisting of 7 siblings and of course my parent. Luckily, all of my bros and sisters celebrated the 1st raya at my mom's this year. selalunya payah nak semua ada, last year my youngest sis was in penang at her grandparent's in law, 2nd youngest sister was also at her PIL, my 2nd eldest sis was at her IL"s too and my eldest bro was also at his FIL's. Every year, the only ones who remain at home is your's truly and my 2nd bro. Tu pun bcos my SIL is a convert so harus la every raya beraya kat rumah kitorang kan? The only sister who was not in the pic is my eldest sis. she never celebrated raya with us bcos she'd never be. My late grandma took her when she was 40 days old. and ever since she's wth my late grandma tll she passed away 10 yrs ago. well, we 'd pay her a visit on the 2nd raya since I cudnt remember when( sbb dah lama sangat kan). But overall the number of my nieces n nephews r now 21, well another 2 are coming in, early next year.
panjang lebo lak makcik citer kan, ala2 hikayat la plak. anyway. makcik tadak dalam gambar tau bcos i was in invisible mode at tat time (boley!)



these r all the dishes tat we had on the 1st raya. mahapla, kalau korang nak makan lemang ka, ketupat ka, rendang ka, sila pindah duk lain negeri ye, as we dun have such dishes in kelantan. besides they r so unpopular in kelantan. kalau hidang lemang tu agaknya dorang jeling sebelah mata jek la kot. So on 1st day, we had nasi bukhari courtesy of my sis in law, sate which we ordered in a small amount, and we had variety of cakes. My BIL which is a KL-ites was so jakun when he spent his 1st raya in kelantan a few years ago. Dia cakap kat Kl mana der kek segala bagai ni masa raya, bcos they only have main dishes and cookies only. So dia pelik la apasal byk sgt kek yg terhidang kat atas meja masa raya. Well i have no idea too,but as fara s I remember, every year, my sis'd never fail to bake her special choc moist cake, masa makcik kecik. my 2nd eldest sis did all the baking, but when she had her own family, my 2nd youngest sis took over as the sweet delicacies chef in the house. makcik? NAN ADO. sbb makcik tak makan kek, tunjuk la kek apo pun, cheese cake ka, sponge cake ka, choc cake ka, i wont drool over em. huhuhuh. ( tapi tetap la menten montel gak kan wlupun takmakan kek)




On the 3rd raya, we held a barbecue, which has become an annual event every raya. All the males dgn gigih meng-grill hasil tangkapan laut yg kami jala kat pasar KOK Kg China, dan aku juga dgn gigih nya men-nye-nap gambar yg tah hapa2. Owh gambar masa makan nan ado ye tuan puan sbb bbq tersebut telah mendapat sambutan yg menggalakkan dr spupu2 makcik yg duk sebelah rumah dan yg duk jauh skit.. so tak nyempat nak snap pics. lagipun tadak sorang pun yg berblog amongst my family members ni.. so untuk mengelakkan syak wasangka yang terlampau dr tetamu2, makcik idokla rasa nak men-yenap gambar sebaliknya hanya menjadi ala-puteri saadong qaedahnya dengan mengarah2 kembang2 cina merangkap my nieces untuk mengambil makanan. sementelah macik hanya mampu bersemayam atas kerusi ala2 patung cendana sahaja.. yg len.. duk jek makan kat bawah.

Memandangkan mendapat sambutan yg sangat menggalakkan, koordinator aka adik macik yg nih telah bersetuju utk me-mark up contribution untuk setiap famuly. Yer.. macik harus la gigih menabung mulai sekarang untuk menampung kos bbq itu nanti. Sangat tidak adil ok.. sbb dorang bayar utk the whole family tapi makcik tetap di kenakan bayran yg sama walaupun hanya sebatang kara, cess!Udah le macik hanya mampu melantak 2 ekor sotong, seekor udang, seketul ayam dan sesenduk mash potato sajork ( dan bergelas2 air ribena soda ala2 Wiiliams itu tuan puan) sangat sedap hasil tangan adik bungsu makcik yg ini merangkap mash-potato chef.

(opps sorry pic not attached sbb dia tak pakai tudung masa diambil gambarnyam but i am attaching her son's pic on her behalf (sbb my mom cakap anak dia sejibik cam dia tapi girl version la masa kecik dulu)


last but not least, this is a pic of my Ma n Bak.( ada backgound lagu raya dari jauh ku pohon maaf by Sudirman di situ). Next year will be their 50th year wedding aniversary tho.



dan ni pic tak snonoh which i snapped. I was aiming at the clouds actually. sungguh amatur pics ini kan?


and these are the anak teruna in the family, who did not help at all in preparing the bbq tapi makan kalahkan org yg buat kije. Bebudak ini suka sangat 'memnunjuk' ketinggian dia memandangkan makcik ni hanya takat bahu dorang sajork.


Terkini, si tasha yg umo 12 thn ni pun dah lagi tinggi dari makcik, tidakkk! Terasa sangat kerdil diri ini.


lagi 10 thn, these 3 cutie pies ni pun akan lagik tinggi dr makcik jugak. Huwaaaaaa.

Maka dengan itu. sekian la hikayat terung pipit di raya 2008 untuk kali ini. pas ni.. jgn sebut pasal raya lagi dah.. (especially not about HEIGHT, makcik emo kalo)
SELESAI SUDAH

Wednesday, October 15, 2008

Its just dat...

I ve been a bit occupied lately ( bukan bz ye tuan puan, bcos I hve time to bloghop and OFTEN i got carried away.. haishh apa kah)

But being a so so blogger who update her blog according to her MOOD and ample ( la sangat) time.. i only manage to post entries when i feel like.. hmm... punching the keyboard.. ( as most'f d time wat i do is totally dragging the mouse to my beck n call , mouse pad pun tarak tauuu)

Besides, nobody really wanna know wat i ve been doing all day, or where i ve been going for the past few days ( unless i feel like telling the ppl out there which is so rare of me la,, (unless the motive is to let out this grumpiness or totally complaining)

Ishhh .. ha kan dah.. am having writer's block again.. tadi rasa cam byk beno nak ditulisnya...

Haishhhhh...

as they said.. some things r better left unsaid...

well a bit mebbe.. am counting down the days .. well anthr anthr 2 weeks be the big O-day..Cant' wait (sila baca dengan penuh nada ironi ye)




the cutie pies were queuing, taking turns to salam atuk n tuk wan n later to collect duit raya from the aunties n uncles.. the 'bigger' generation ( age range 10-18 y.o )were not too keen to queue with the smaller ones tho

Saturday, October 11, 2008

A week after Raya


yes.. wat can i say.. i was too bz went to n fro the hospital. On tuesday, i was supposed to have a follow up at Rheu clinic, alas, when i reached there, they said, it's been postponed to the end of the month. and they have sent me a letter informing me dat. Well.. i didnt receive any letter, they shud have called me instead. as this's the sole reason y i rushed back to KL. BCOS I TOT I HAVE AN APPOINTMENT WITH THE CLINIC, and now they told me they have sent me a letter. tat is totally an excuse so dat I wont blame them for their neigligence (AKU MARAH NI! BOLEH!)
I left the hospital at 11 ish, and called my niece to get ready as we re sending her straight to Banting. decided not to go to work bcos i m wearing jeans, dun feel like going back home and change into a proper slack. Malas haku!
I went to work the next day. and went to the hopsiral again for anthr appt at anaesth clinic. Ishh.. Finished at 11 and went straight to work afterwards. Had class at 2. and wasnt feeling well since early morning tho. Tot of going back home early.. but.. He didnt come. I called his hp for 100th times, called my home in case he went there during my absence.. tapi NAN ADO. waited for an hour and my patience has almost come to an end. I was dementedly worried.. wat if he collapsed or.. involved in an an accident......haishhhh
then He called...he fell asleep and put his phone on silent mode...and I was like.. GRRRRRRRRRR.... sabo macik sabo..
swallowed 2 panadols and fell asleep on the couch infront'f d tv. woke up arnd 11.30 , had a mug of nescafe.. went back to sleep.
The body started aching soon after dat. the throat hurt, the joints ached..woke up again at 6.30. dragged my body to the bathroom.. i was a bit feverish. called him.. dwont think i cud make it to work ..left a msg to kak sab...
He came. Cooked me bfast. ( it was 2 sliced of toast, with scramled egg, and a mug of nescafe). forced me to swallow the food. The throat still hurt tho.
Went to clinic at 9. Got some antibiotics and lozenges. I was asleep all morning, till the afternnon,woke up to eat my lunch and dozed off again. He called me every hour to check on me. At 6.30 pm, after his call, i woke up and took my shower.
.. and thats how i ended my my day. a week after raya.. i may sound miserable but to know tat there is someone who's as miserable as me when i was sick.Pampered me with his overconcerned 'nusrsing' skills... tat's priceless. To 'him', i know u r willing to 'piggyback' me if i were too weak to go down from the 1st floor. I am so touched.
All of my life, I ve been too independent tat I forgot how good it was to be taken care of sometimes. ..
to 'him'.. Thank you..

Tuesday, October 07, 2008

Post-raya

Think i m gonna be sick.. a consequence of living with a sick niece who definitely has spread her 'cold' virus to me. despite her taking precaution for not sleeping wth me on the same bed..
told u i have weakest immune system..Well I m not alone tho..
anyway on happier note( happy kah?), tomorrow is my first day after long raya leave.. walaupun aku dah terpacak kat Kl ni since last saturday..as there r some unfinsihed business to be attended beforehand..
too lazy to write more.. next time la plak..







The cutie pies in the family. they kept on moving and not able to stay still whilst their aunt dgn gigihnya nak me-'nyenap' gambar nih..